Bagaż podręczny

Bagaż podręczny

@bagazpodreczny

Polubienia 1261
Ocena brak
Opinie 0
Tak
0 Czy ten profil jest Zaufany?
Nie
Zobacz profil Strona wwwZadzwoń

Ostatnia aktualizacja: 2022-09-02

Opis

Słuchowisko, spektakl, performance, film animowany!

BAGAŻ PODRĘCZNY NA ŻYWO

Projekt współfinansowany przez Urząd Miasta Poznania

SŁUCHOWISKO

Pierwsza część to cztery specjalne odcinki napisane i wyprodukowane na Queerowy Maj w Krakowie, natomiast druga to trzecia edycja słuchowiska, którego głównym tematem nie będzie konkretna forma dyskryminacji, lecz ogólna kondycja współczesnego człowieka i w tym aspekcie oczywiście mechanizmy wykluczania różnych grup społecznych. Chcemy zastanowić się nad tym, kim jest współczesny człowiek, zadać z pozoru banalne pytania o to dlaczego coś jest takie jakie jest, jak możliwe jest dalsze życie, kiedy udowodnione jest jakich potworności potrafi dopuścić się człowiek i jak możliwa jest radość i szczęście w perspektywie śmiertelności.

By móc zastanowić się nad tymi filozoficznymi kwestami, stworzony zostanie świat odmienny od naszego w zasadniczy sposób – bohaterowie Bagażu podręcznego będą musieli zmierzyć się ze światem, w którym samo to, że jest się człowiekiem, skazuje cię na dyskryminację. A wszystko to ma na celu uzmysłowienie odbiorcom jak płynne i umowne są mechanizmy stereotypów i wykluczenia oraz pokazanie jak trudną, skomplikowaną, czasami niezrozumiałą, a jednocześnie fascynującą istotą jest człowiek.

Słuchowisko, mimo że stylizowane na audycję publicystyczną, charakteryzuje się dużą dawką czasami purnonsensowego humoru, zatem tematyka, mimo iż ważka, z pewnością podana będzie w łatwy do przyjęcia sposób, by nie zniechęcić czasami przypadkowych odbiorców (wynika to ze specyfiki emisji na antenie radia).

SPEKTAKL

Metoda pracy Jolanty Cynkutis i Khalida Tyabji - wywodząca się z Teatru Laboratorium Jerzego Grotowskiego oraz Drugiego Studia Wrocławskiego prowadzonego przez Zbigniewa Cynkutisa zakłada iż ciało, ruch, gest są nie tylko narzędziem do tworzenia roli, ale również są procesem badawczym, w którym należy zakwestionować wszystko to, co oczywiste i odkryć to, co prawdziwe. Trening aktorski ma być inspiracją dla wyobraźni, a ta impulsem dla ciała, ponieważ w tej tradycji teatralnej odkrywanie tego, co pierwotne, a następnie twórcze przekształcanie w odpowiedni dla postaci znak jest kluczowe.

Podwójność każdego działania, dwuwektorowość opiera się na założeniu, że jeśli działanie jest prawdziwe, musi istnieć dla niego przeciwwaga. Świadomość tego procesu to głęboka wiedza na temat własnych ograniczeń, pokonywanie ich, by móc poznać istotę tego co teatralne, czyli stwarzania nowej przestrzeni i umiejscowienia w niej jednostki ludzkiej. Celem tworzenia tego spektaklu jest poznanie w jakim stopniu nasze ciało podlega procesom dyskryminacyjnym, jak wielką rolę w naszym życiu ogrywa wstyd i czym się przejawia.

Teatr ubogi Jerzego Grotowskiego rezygnował z wszelkich akcesoriów teatralnych, pozostawiając w przestrzeni aktora i widza. W metodzie Jolanty Cynkutis duży nacisk położony jest na to, by w trakcie pracy nad rolą zrezygnować również z siebie, w takim sensie, że każda czynność, gest czy dźwięk nie jest zapożyczony z tego kim byliśmy czy jesteśmy, ale jest budowany od nowa. Spektakl ten ma kontynuować tradycje polskiego teatru awangardowego w metodzie jego tworzenia. W tematyce natomiast ma dążyć do przedstawienia problemu dyskryminacji na poziomie immanentnym, odpowiadać na pytania: jak bardzo sami siebie dyskryminujemy, stygmatyzujemy, jak się to przejawia i jak można się od tego uwolnić, jeśli w ogóle można.

Sama metoda pracy zawiera elementy, które są spójne z główną ideą projektu – poszukiwania tego, co przeciwne i odkrywania, iż to, co stawia największy opór jest momentem, w którym następuje poznanie. Oczywistym jest fakt, że efektem tej pracy będzie zaprezentowany widzom spektakl, ale również sam proces dochodzenia do niego ma ogromną wartość.

PERFORMANCE

Performance Julii Szmyt-Krych ma w sposób dosłowny ożywić w przestrzeni klubowej odwrócony świat znany ze słuchowiska, by umiejscowić widza w nieoczywistej przestrzeni, w której bohaterowie, ich orientacja seksualna, poglądy społeczne stoją w opozycji do wszystkiego co jest nam znane.

Julia Szmyt-Krych jest artystką znaną z akcji teatralnych, w których z humorem i z bezpretensjonalną odwagą traktowany jest każdy aspekt ludzkiej egzystencji. Jednocześnie realizuje spektakle mocno oparte na pracy z tekstem dramatycznym, w których eksperymentuje, wprowadzając w teatralną materię elementy coachingu czy terapii psychologicznej.

Performance zaproszonej do współpracy grupy Monster Hurricane Wihajster. Ich działaniom artystycznym ma również przyświecać idea świata odwróconego i problemy grup dyskryminowanych. Dokładna tematyka i forma realizacji zostanie ustalona przez artystów. Akcje teatralne mają rozgrywać się w przestrzeni miejskiej oraz w miejscu prezentacji pozostałych punktów festiwalu, by dotrzeć nie tylko do widza świadomie wybierającego spektakl, ale także do zwykłego przechodnia czy klienta kawiarni.

Realizacje Monster Hurricane Wihajster charakteryzują się wielką odwagą w łamaniu społecznych stereotypów i konwenansów, człowiek jest dla nich materią, którą można w twórczy sposób manipulować, tak by stał się znakiem, komunikatem, emocjonalnym symbolem. Ich prace skupiają się na obecności lęku w życiu współczesnego człowieka, na wpływie jaki ma na naszą duchowość i jak kształtuje nasze życie społeczne.

--------------------------

Hand Luggage is an hour-long, six-part radio play which puts a new twist on the issue of tolerance. The broadcast turns around the criteria of exclusion, transforming the discriminating majority into the discriminated against minority. It challenges, surprises and entertains the audience, while suggesting that our place among the excluding or the excluded is a pure coincidence.

The first season of Luggage, which has already been produced, had the plays stylized to resemble political and social journalism. Over the time, their form evolved to show life in a divided world from the viewpoint of particular characters. The second season (in production) conveys these ideas through a full of twists and turns plot focused on the characters’ stories. Each of the first season episodes touched upon a different aspect of discrimination, talking about a world where the men are the primary caretakers and worry about their jobs in a women-dominated market, Americans who, deprived of a motherland, scattered around the world, try to preserve their culture, and a world where the gay majority isn’t willing to grant any rights to the heterosexual minority. The whole second season of Luggage is set in a world built around the idea of reversing the positions of gay and heterosexual people. Since the gay minority’s struggle for emancipation is one of the most visible processes in Poland at the moment, this first season episode evoked the strongest response from the audience.

We’d appreciate your support for our project. Through its interesting, playful and provocative form, Hand Lugagge challenges the audience to rethink their prejudices and – we hope so – leaves the world a little better.

Partnerzy edycji Bagaż podręczny 2013

Organizator: Stowarzyszenie Nastawnia

Mecenat: Urząd Miasta Poznania, Samorząd Województwa Wielkopolskiego

Partner: Radio Afera, Fundacja Mały Dom Kultury, Klub Dragon, Teatr Ósmego Dnia, Teatr Rodzaju, WSNHiD, Drukarnia Labcreation s.c.

Matronat/Patronat: Kampania Przeciw Homofobii, Fundacja Replika, Portal queer.pl, Wydawnictwo Miejskie IKS, Fundacja Autonomia, Podotykaj sobie Poznań, Portal e.czaskultury.pl

Jesteś właścicielem tego profilu? Zyskaj za darmo więcej zapytań i klientów w swojej firmie

Darmowe wyróżnienie profilu na 30 dni!

Dołącz do Zaufany Profil

Opinie o Bagaż podręczny

Brak opinii.

Dodaj opinię

Jesteś właścicielem tego profilu?

Jeśli tak, nie trać możliwości aktualizowania swojego profilu, odpowiedzi na opinie oraz wysokiej pozycji w wyszukiwarkach.

Zarządzaj tym profilem

Może Ci się spodobać

x

Zgłoś naruszenie

Bagaż podręczny
@bagazpodreczny

Klikając "Wyślij zgłoszenie", oświadczam iż akceptuję Regulamin serwisu i Politykę prywatności Serwisu ZaufanyProfi.pl